Din sökning gav inga resultat Rensa sökning
De är tomt här, lägg till något i din varukorg.
Fortsätt handla”Vi gör Offside – för att vi vill stå lite vid sidan av, för att vi vill något annat än att direktrapportera om rökare i krysset. Ett magasin för att – som det stod i första numrets manifest – vi vill göra något »som tar vid där andra slutar. Sport är inte bara en bra match. Sport är också extrema levnadsöden. Egoism och laganda. Agenter och fans.« Låter programförklaringen självklar i dag? Det gjorde den inte i december 1999. Det var en annan värld. Inga dagliga sportbilagor i kvällstidningarna. Inget Svenska Fans. Inga fotbollsreportrar, bara sportjournalister – de flesta av dem inskickade av sina chefer i ett evigt kretslopp bestående av 1) fråga tränaren hur det går i morgondagens match 2) referera matchen från avspark till slutsignal 3) fråga varför det gick som det gick och 4) återgå till punkt 1 en knapp vecka senare. I bakhuvudet gnagde den gamla murvelvisdomen: »Dagens tidning slår man in morgondagens fisk med.« Det var inte en sådan tidning man ville skapa. Offsides egen resa kan beskrivas som en rak Åshöjdenhistoria: Den lilla oberoende tidningen med den obefintliga ekonomin har tagit sig upp genom divisionerna, vunnit titlar (Stora Journalistpriset, Publicistklubben, A4 Redesign Awards…) och respekt på vägen. Nu är man det största fotbollsmagasinet i Skandinavien. Hittills har det blivit 80 magasin och ett dussintal böcker. När 42 000 människor blev ombedda att uttala sig om 227 olika tidsskrifter hamnade Offside i topp när det gällde lästid. I dag beskriver läsare magasinet som: »välskrivet«, »fördjupande«, »man kan lita på det« och »det gör mig glad«.
Stäng”Vi gör Offside – för att vi vill stå lite vid sidan av, för att vi vill något annat än att direktrapportera om rökare i krysset. Ett magasin för att – som det stod i första numrets ...